Kako prepoznati odstupanja od urednog tj. tipičnog razvoja govora? Pre svega potrebno je poznavati neke karakteristike uobičajenog razvoja govora kod većine dece:
- Od rođenja do 2 meseca života deteta, dete se oglašava refleksno, plačem, krikom i vokalizacijom. Takvo oglašavanje roditeljima signalizuje potrebe i stanja deteta, na šta roditelji reaguju.
- Od 2. do 5. meseca, dete počinje da uspostavlja svesnu kontrolu nad slušanjem i izgovorom, dete počinje gukati, igra se sa intonacijom, traži izvor zvuka okretanjem glave, pojavljuje se prvi smešak.
- Od 5. do 7. meseca, dete počinje da brblja (babling), igra se svojim govornim mogućnostima, produkuje svoje prve konsonante (p, b i m) ugrađene u jednostavne slogove (pa, ba i ma).
- Od 7. do 12. meseca, dete sve više brblja i produkuje sve više slogovnih nizova (pa-pa, ba-ba, ma-ma), često brblja uz socijalni podsticaj, oponaša različite govore zvukove.
- Oko 12 meseca, uobičajeno se javljaju i prve reči sa značenjem (mama, tata, papa),. Razumevanje govora roditelja je sve bolje, dete reaguje na zabrane i jednostavne naloge.
- Od 12. do 18. meseca, dete počinje da produkuje veći broj reči, rečnik mu broji do pedesetak reči, a počinju i da se javljaju prva spajanja po dve reči (Mama papa? Šta to?). Roditelji detetu postavljaju jednostavne naloge i pitanja koje dete razume (Daj pusu! Poljubi bebu! Gde je oko? Gde je pametna glava? Gde je beba?). Sa interesom sluša pesmice i jednostavne priče.
- Od 2. do 3 god. u govoru deteta se uočava značajni porast govornog rečnika, produkcija rečenica od 2 ili 3 reči, dete počinje da upotrebljava negacije (ne, nema) i prve zamenice (ja, ti). Izgovor glasova postaje sve razumljiviji. Sposobno je da razume i dva naloga u nizu ( Donesi bebu i stavi je na krevet!).
- Od 3. do 6. god. dete počinje da koristi sve složenije i duže rečenice, upotrebljuje gramatička pravila materinjeg jezika, rečnik je sve bogatiji, ovladava pravilnim izgovorom većine glasova, govor je razumljiv i nepoznatim osobama. Dete prepričava prošle događaje, voli da sluša priče, razvija se sposobnost prepričanja priča, lako stupa u komunuikaciju. Sposobno je da svoje želje, potrebe i misli izrazi govorom u skladu s pravilima materinjeg jezika.
- Od 6 god. izgovor glaova bi trebao biti u potpunosti u skladu sa sistemom glasova materinjeg jezika, dete pravilno i vešto koristi gramatiku materinjeg jezika, govorno-jezički nivo koji je dostignut je preduslov za početak razvoja čitanja i pisanja.
Logoped je stručna osoba koja se bavi prevencijom, detekcijom, dijagnostikovanjem i terapijom poremećaja govora, jezika i komunikacije. Značajan deo poremećaja kojima se bave logopedi nastaju u detinjstvu, životnom periodu intenzivnog razvoja govora, jezika i komunikacije.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар