Претражи овај блог

Spec. logoped

Spec. logoped
Nataša Labović

Основни подаци о мени

Моја слика
Završila sam Defektološki fakultet u Beogradu sa iznadprosečnim rezultatima; Specijalizirala sam na fakultetu političkih nauka, smer: socioterapija i rehabilitacija. Posedujem sertifikate raznih stručnih edukacija. Svirala sam violončelo u muzičkoj školi "Mokranjac",takodje i klavijature u bendovima 90tih godina. Završila sam jednogodišnji kurs za kozmetičara i u toj oblasti polagala državni ispit. Trenirala sam tenis i karate. Udata sam i imam dve divne ćerke. Anju i Niku. Radim u Domu Zdravlja.

понедељак, 8. фебруар 2010.

Kako prepoznati odstupanje od govorno jezičkog razvoja

Kako prepoznati odstupanja od urednog tj. tipičnog razvoja govora? Pre svega potrebno je poznavati neke karakteristike uobičajenog razvoja govora kod većine dece:

- Od rođenja do 2 meseca života deteta, dete se oglašava refleksno, plačem, krikom i vokalizacijom. Takvo oglašavanje roditeljima signalizuje potrebe i stanja deteta, na šta roditelji reaguju.
- Od 2. do 5. meseca, dete počinje da uspostavlja svesnu kontrolu nad slušanjem i izgovorom, dete počinje gukati, igra se sa intonacijom, traži izvor zvuka okretanjem glave, pojavljuje se prvi smešak.
- Od 5. do 7. meseca, dete počinje da brblja (babling), igra se svojim govornim mogućnostima, produkuje svoje prve konsonante (p, b i m) ugrađene u jednostavne slogove (pa, ba i ma).
- Od 7. do 12. meseca, dete sve više brblja i produkuje sve više slogovnih nizova (pa-pa, ba-ba, ma-ma), često brblja uz socijalni podsticaj, oponaša različite govore zvukove.
- Oko 12 meseca, uobičajeno se javljaju i prve reči sa značenjem (mama, tata, papa),. Razumevanje govora roditelja je sve bolje, dete reaguje na zabrane i jednostavne naloge.
- Od 12. do 18. meseca, dete počinje da produkuje veći broj reči, rečnik mu broji do pedesetak reči, a počinju i da se javljaju prva spajanja po dve reči (Mama papa? Šta to?). Roditelji detetu postavljaju jednostavne naloge i pitanja koje dete razume (Daj pusu! Poljubi bebu! Gde je oko? Gde je pametna glava? Gde je beba?). Sa interesom sluša pesmice i jednostavne priče.
- Od 2. do 3 god. u govoru deteta se uočava značajni porast govornog rečnika, produkcija rečenica od 2 ili 3 reči, dete počinje da upotrebljava negacije (ne, nema) i prve zamenice (ja, ti). Izgovor glasova postaje sve razumljiviji. Sposobno je da razume i dva naloga u nizu ( Donesi bebu i stavi je na krevet!).
- Od 3. do 6. god. dete počinje da koristi sve složenije i duže rečenice, upotrebljuje gramatička pravila materinjeg jezika, rečnik je sve bogatiji, ovladava pravilnim izgovorom većine glasova, govor je razumljiv i nepoznatim osobama. Dete prepričava prošle događaje, voli da sluša priče, razvija se sposobnost prepričanja priča, lako stupa u komunuikaciju. Sposobno je da svoje želje, potrebe i misli izrazi govorom u skladu s pravilima materinjeg jezika.
- Od 6 god. izgovor glaova bi trebao biti u potpunosti u skladu sa sistemom glasova materinjeg jezika, dete pravilno i vešto koristi gramatiku materinjeg jezika, govorno-jezički nivo koji je dostignut je preduslov za početak razvoja čitanja i pisanja.

Logoped je stručna osoba koja se bavi prevencijom, detekcijom, dijagnostikovanjem i terapijom poremećaja govora, jezika i komunikacije. Značajan deo poremećaja kojima se bave logopedi nastaju u detinjstvu, životnom periodu intenzivnog razvoja govora, jezika i komunikacije.

Нема коментара:

Постави коментар